Anekdotes un latviešu valoda
Anekdotes rodas no dzīves sīkumiem un paliek vai nepaliek stāstītāju vai klausītāju atmiņā.
Var runāt par anekdošu veidu, saturu mūsdienām un senatnē, bet tās joprojām ir līdzeklis, kas palīdz apgūt valodas slāņus, izprast teksta uzbūvi, atkārtot folkloristikas žanrus utt.
Tātad- kas ir anekdote?
anekdote -es, dsk. ģen. -šu, s.
1. Īss, saistošs stāstījums par kādu neparastu, interesantu, komisku notikumu.
[LLVV]
Anekdotes
1. Kāds zēns skolā aizbildinās, ka neesot uzdevumu izmācījies, jo grāmatu mājās aizmirsis. Skolotājs norāj un piemetina: „Grāmatu tu aizmirsis... Bet vai maizes kukuli arī aizmirsi?” „Prasa kā glups: ko ta ēdīsi, ja maizi aizmirsīsi!” atbildējis zēns.
( Latviešu tautas anekdote)
2.„Lūdzu ,skolotāj, vai sist un slānīt ir viens un tas pats?”
”Jā, un tad?”
”Pulkstenis nupat noslānīja divus.”
”Jā, un tad?”
”Pulkstenis nupat noslānīja divus.”
Dažas idejas darbam ar tekstiem
1. solis. Izskaidrot vārdus - „aizbildināties”, „piemetināt”, „kukulis”, „glups”,
„sist”, „slānīt” – izmantojot vārdnīcas.
2. solis. Atrast viennozīmīgus vārdus un daudznozīmīgus vārdus, atrast vārdu pamatnozīmi un atvasinātās nozīmes, precizēt vārdu tiešo un pārnesto nozīmi.
3. solis. Ja iespējams, tad dotajiem vārdiem atrast sinonīmus, antonīmus.
4. solis. Vārdus kvalificēt pēc to īpašām pazīmēm-vispārlietojamie vārdi un specifiskie vārdi
(vecvārdi, jaunvārdi, apvidvārdi, svešvārdi, termini, profesionālismi, barbarismi, žargonismi).
5. solis. Ja iespējams , atrast frazeoloģismus, kuros būtu izmantoti dotie vārdi.
6. solis. Iztulkot vismaz 2 vārdus kādā svešvalodām. Uzrakstīt pamatojums, vai un kas atšķiras/neatšķiras oriģinālvalodā un tulkojumā.
7. solis. Iesaistīt vismaz 2 vārdus saliktā sakārtotā teikumā, saliktā pakārtotā teikumā, jauktā saliktā teikumā.
8. solis. Noteikt pie kāda valodas funkcionālā stila pieder dotie teksti, pamatot stila pazīmes ar teksta piemēriem.
Protams, katrs pedagogs var pielāgot šos tekstus vai izmantot pavisam citus tekstus pēc savām iecerēm un iespējām.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru